Trwa ładowanie...

 

Trwa zapisywanie na newsletter...

Z historią w XXI wiek

Mówienie o historii nie musi być nudne, o czym przekonuje przykład Ewy Ciamaga. Projekt „UMCS dla rynku pracy i gospodarki opartej na wiedzy” umożliwił młodej studentce z Lublina szybkie znalezienie wymarzonej pracy. Dziś Ewa łączy swoje zamiłowanie do wydarzeń z przeszłości z możliwością zarabiania pieniędzy i opowiada, dlaczego warto uczyć się nowych rzeczy.

Na zdjęciu Ewa Ciamaga

Co umożliwia udział w projekcie „UMCS dla rynku pracy i gospodarki opartej na wiedzy”?

Ewa Ciamaga: Projekt finansowany ze środków unijnych daje szansę studentom na równoległe podjęcie drugiej specjalizacji na uczelni. Ja studiowałam już historię ze specjalnością edytorsko-redaktorską i zdecydowałam się dołączyć do niej „Przeszłość w mediach – mediatyzację historii“.

Czym zaciekawiła Cię ta specjalizacja?

Niezwykłymi zajęciami, na przykład projektowaniem i realizacją stron internetowych o profilu historycznym, tworzeniem filmów dokumentalnych, wideo-notacji, nauką pisania scenariuszy inscenizacji historycznych, a także teorią i praktyką prowadzenia grup rekonstrukcyjnych. Specjalność „Mediatyzacja historii“ przygotowuje absolwentów do pełnienia roli menedżerów pamięci historycznej. Dzięki niej nabywamy umiejętności niezbędne do pracy w świecie historii obecnej w nowych mediach.

Na co liczyłaś, biorąc udział w projekcie?

Do wzięcia udziału w projekcie szczególnie zainspirowały mnie otwarte spotkania z pracodawcami i przedstawicielami mediów. Nie chciałam być nauczycielem historii w szkole, szukałam innych form zawodowego rozwoju. Chciałam zwiększyć swoje kompetencje, by łatwiej odnaleźć się na rynku zatrudnienia. Mogłam skorzystać z praktyk i stażu, co dało mi szansę zdobycia cennego doświadczenia. Wiedza i kompetencje nabyte w trakcie nauki na dodatkowej specjalności pomogły mi spełnić wymagania pracodawcy.

Twoje studia to dużo teorii...

Tak, analiza narracji historycznej, przekaz multimedialny, historia w filmie i alternatywne dyskursy historii. Na tych ostatnich zajęciach tworzyliśmy grę o Powstaniu Warszawskim. Uczyliśmy się także krótkich form filmowych, produkcji wydawnictw multimedialnych, a nawet zarządzania portalem internetowym.

W ramach projektu pojechałaś na staż do Łodzi. Co tam robiłaś?

Wygrałam konkurs na staż i trafiłam do łódzkiego Muzeum Kinematografii. Staż trwał trzy miesiące, w jego trakcie otrzymywałam wynagrodzenie za pracę ze środków unijnych. Byłam pracownikiem merytorycznym, pomagałam przy opracowywaniu scenariusza wystawy dotyczącej rewitalizacji polskiej animacji „Pałac pełen bajek”. Stworzyłam do niego projekt z wykorzystaniem różnego rodzaju multimediów. To było fascynujące! Obecnie projekt oczekuje na przyznanie dofinansowania. Podczas stażu poznaje się samego siebie, jest się ocenianym. Jeśli są to opinie pozytywne, wzrasta nasza pewność siebie. Nabieramy przekonania, że poradzimy sobie w różnych sytuacjach.

I dziś masz już pracę.

Na miejsce praktyk zawodowych wybrałam multimedialne Muzeum Historii Miasta Lublina – Piwnicę pod Fortuną, w której multimedialna ekspozycja łączy się z XVI wieczną winiarnią. W ramach zaliczenia jednego z przedmiotów zrealizowałam film „O co chodzi z tą Fortuną“. Spodobał się na tyle, że dostałam propozycję pracy jako asystent muzealnik.

Na zdjęciu Ewa Ciamaga w Piwnicy pod Fortuną.

Czy praca w kulturze to coś, z czym wiążesz swoją przyszłość?

Bardzo chcę pracować w kulturze! Muzea poszukują osób, które są w stanie zrobić profesjonalną prezentację lub film z wydarzeń muzealnych. Umiem zmontować materiał wideo, obsłużyć sprzęt do robienia zdjęć filmowych, wiem, jak działają media społecznościowe, potrafię napisać projekt wydarzenia performatywnego. Dzięki ukończeniu specjalności „Przeszłość w mediach – mediatyzacja historii” w ramach projektu „UMCS dla rynku pracy i gospodarki opartej na wiedzy” mam znacznie więcej narzędzi do działań we współczesnym świecie mediów, niż tylko jako historyk po studiach humanistycznych.

 

"Zwiększyłam swoje kompetencje zawodowe. To spowodowało, że dziś mam już pracę"

 

Projekt „UMCS dla rynku pracy i gospodarki opartej na wiedzy” został zrealizowany przez Uniwersytet Marii Curie – Skłodowskiej w ramach Poddziałania 4.1.1 Wzmocnienie potencjału dydaktycznego uczelni Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.