Trwa ładowanie...

 

Trwa zapisywanie na newsletter...

Czas zawodowców

Julianna Kapłon i Rafał Bilicki są uczniami Zespołu Szkół Licealno-Technicznych z Poznania. Mimo młodego wieku doskonale wiedzą, co chcą robić w życiu zawodowym. Kształcą się na przyszłych mistrzów grafiki komputerowej i już dziś konsekwentnie zdobywają doświadczenie, m.in. dzięki projektowi „Czas Zawodowców”. Najbardziej doceniają zajęcia w laboratorium i pracę z najnowszym sprzętem. Nauczyli się kreatywnie myśleć i rozwiązywać skomplikowane zadania w zespole.

Na zdjęciu: Julianna Kapłon i Rafał Bilicki

Dlaczego wybraliście technikum, a nie liceum?

Julianna: Technikum daje możliwość kształcenia w konkretnym kierunku i po jego skończeniu będziemy mogli pracować w zawodzie.
Rafał: Naszym kierunkiem jest informatyka, specjalizacją - grafika komputerowa. Po szkole będziemy mogli profesjonalnie tworzyć oraz projektować strony internetowe, aplikacje, czy identyfikacje wizualne.

Czy wcześniej mieliście kontakt z tym zawodem?

J: Zawsze lubiłam rysować. Znajomy mojej rodziny zajmuje się grafiką i chodziłam do niego na korepetycje. Spodobało mi się i postanowiłam to kontynuować.
R: Nauczyciel w gimnazjum powiedział, że robię najlepsze prezentacje. Rodzice też sugerowali, że powinienem zostać grafikiem. Od brata programisty słyszałem, że to świetna praca.

Jak dowiedzieliście się o projekcie „Czas zawodowców”?

J: Od nauczycieli z naszej szkoły. I stwierdziliśmy, że to ciekawy pomysł.
R: Usłyszeliśmy też o praktykach w laboratorium na Politechnice Poznańskiej.

Czym różnią się praktyki w laboratoriach, które odbywacie w ramach projektu od zajęć w szkole?

R: Przede wszystkim możemy pracować na bardzo dobrym sprzęcie, który często ma wartość dobrej klasy samochodu! W szkole nie mamy do takiego dostępu.
Na zwykłych praktykach też nie byłoby to możliwe, są to zbyt drogie urządzenia, pracodawca bałby się je udostępnić.
J: W laboratorium jest nowoczesna drukarka 3D, na której możemy wydrukować, np. specjalistyczny nóż z plastiku. Tworzyliśmy też okablowania dzięki spawarce do światłowodów. Przy okazji dziewczyny zrobiły sobie z nich bransoletki. Były też mierniki Fluke‘a, służące do pomiaru jakości Internetu.
R: Podzielono nas na grupy i codziennie dostawaliśmy inne zadania – projektowanie grafiki i umieszczenie jej na serwerze lub połączenie trzech komputerów i obsługiwanie ich za pomocą tylko jednego.

 

Na zdjęciu Julianna Kapłon

W szkołach realizujących projekt „Czas zawodowców“ zajęcia odbywają się w systemie modułowym. Na czym on polega?

R: Zamiast jednego końcowego egzaminu teoretycznego i praktycznego, mamy ich kilka. Naukę podzielono na moduły. Pierwszy był egzamin z naprawy i budowy komputera, drugi z podłączania sieci, spawania kabli, łączenia gniazdek w sieć, ostatni z programowania i baz danych.

J: Zajęcia są praktyczne, w informatyce nie można wytłumaczyć zagadnień teoretycznie.

Korzystacie na lekcjach z e-learningu?

J: Często wykorzystujemy prezentacje i wyświetlamy je na tablicy, albo każdy pracuje na swoim komputerze i na końcu wypełnia testy.
R: E-learning to doskonała pomoc dla uczniów nieobecnych w szkole. Dzięki niemu mogą łatwo nadrobić materiał. Wypełnialiśmy też ankiety online, w których pytano, czy np. potrafimy podłączyć jakiś przewód, czy obsługujemy programy biurowe i w jakim stopniu. Na końcu okazywało się, w czym jesteśmy specjalistami. J: Dzięki temu potencjalni pracodawcy mogą znaleźć praktykanta z konkretnymi umiejętnościami.

W ramach projektu „Czas Zawodowców” odbywacie praktyki u wielkopolskich pracodawców?

J: Tak, w maju odbędę 3-tygodniowe praktyki w firmie zajmującej się grafiką komputerową.
R: Ja będę miał praktyki w firmie zajmującej się tworzeniem i projektowaniem stron internetowych i aplikacji mobilnych. Szykuje się prawdziwy początek mojej kariery zawodowej!

Która część projektu była dla Was najbardziej interesująca?

J: Praktyki w laboratorium. Dały nam możliwość wykorzystania logicznego myślenia i kreatywności. Dostawaliśmy zadanie, którego nie mieliśmy w szkole i musieliśmy kombinować, główkować. Była burza mózgów, milion pomysłów i do roboty. Takie zadania dostawaliśmy przez cały dzień.
R: Pokazano nam mnóstwo nowych rzeczy, sprzętu, na którym pewnie będziemy w przyszłości pracować i po prostu będziemy wiedzieli, jak go obsłużyć.

 

"Pokazano nam mnóstwo nowych rzeczy"

 

Projekt „Czas zawodowców – wielkopolskie kształcenie zawodowe” jest realizowany przez Samorząd Województwa Wielkopolskiego w partnerstwie z Politechniką Poznańską w ramach Działania 9.2 Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.